Welpen

De welpengroep is een club jongens en meiden in de leeftijd van 7 tot 11 jaar. Welpen draaien iedere zaterdagmorgen van 9.30 uur tot 12.00 uur. Wat doen welpen zoal?
De welpen spelen hun spel volgens de regels van de jungle. Aan de hand van hun eigen staf gaan de welpen elke week op bezoek in een ander gedeelte van de jungle. Ze proberen al vaak echte scoutingdingen uit zoals pionieren of vuur stoken. Maar ook gewoon leuk spelen of knutselen vinden ze leuk. Pas geleden hebben we nog nesthokjes getimmerd, waarbij we zelfs hele vogelhotels in elkaar hebben gespijkerd. Ook een bezoek aan de bossen is altijd spannend. Zo kunnen we daar levend stratego spelen of gewoon verstoppertje. En omdat we de bossen aan de rand van ons terrein hebben is hutten bouwen nu helemaal gemakkelijk De leiding verzint voor iedere bijeenkomst weer een gaaf programma. Soms kunnen we een insigne verdienen door hiervoor extra ons best te doen. Er zijn honderden insignes, dus keuze genoeg. Een maal per jaar worden de nieuwe leden geinstalleerd. Dit betekent dat ze er echt bij horen en vanaf dat moment het officieele uniform mogen dragen. Op dat moment worden ook de nesten bekend gemaakt, waarbij een van de kinderen gids of assistengids wordt. Een hele verantwoordelijkheid, maar dat komt meestal wel goed. Het hele jaar door wordt uitgekeken naar het einde, het zomerkamp. Ieder jaar hebben we een ander thema, en doen we dus ook steeds andere dingen. Meestal gaan we in de tent op kamp, wat het extra spannend maakt. De welpen vinden nieuwe vriendjes altijd leuk dus vinden het fijn als jij ook een keer komt kijken.

De welpen gaan als ze de juiste leeftijd hebben door naar de Scouts.De draaitijden zijn op zaterdagmorgen van 9.30 uur tot 12.00 uur. Het uniform van de welpen bestaat uit de groene welpenblouse en onze eigen Panta Rhei das

Bevers

Vanaf 4,5 jaar tot 7 jaar kun je iedere zaterdagmorgen van 9.30 uur tot 12.00 uur komen spelen bij de bevers. Bevers zijn stoere jongens en meisjes die veel samen spelen en dingen ontdekken.
Wat doen bevers allemaal?
Officieel spelen de bevers in Hotsjitonia. In hotsjitonia leven verschillende figuren met elk hun eigen specialiteit. Iedere week worden de bevers meegenomen op een avontuur met een of meer van deze figuren, waardoor ze dus elke week iets anders beleven. Alles wat bevers leuk vinden om te doen kan gedaan worden in hun eigen lokaal. Kliederen met verf of klei, toneelspelletjes of zingen. Maar ook kunnen de bevers al zelf pizza bakken of een cake. Als het lokaal niet groot genoeg is kunnen ze altijd naar buiten op het speelveld, de kampvuurcirkel of onze klimberg. En als dat niet genoeg is, kunnen we nog altijd een spel doen in het dorp, hutten bouwen in de nabij gelegen bossen of naar een speeltuin. De ervaren leiding zorgen ervoor dat alles in goede banen loopt. Natuurlijk doen wij altijd mee met de activiteiten mee die voor de hele groep worden gemaakt. Omdat wij nog de jongsten zijn worden het programma meestal een beetje aangepast zodat het niet te moeilijk is, maar wij doen altijd ons best om zo goed mogelijk mee te spelen. We laten ons niet kennen. Alleen als het te laat wordt moeten wij eerder naar huis. Soms hebben we zelf een weekend, en kunnen dan zelfs slapen in een tent maar vaak slapen we gewoon binnen in de blokhut. En aan het einde van het jaar hebben we nog een klein kamp, waar we dan naar toe gaan weten we meestal niet, dat is steeds een verrassing. We worden al langzaam voorbereid om moeilijkere dingen te gaan doen bij de welpen.
Want na de bevers gaan ze automatisch door naar deze spetak. Het uniform bij de bevers bestaat uit het rode beveroverhemd en onze eigen Panta Rhei das. Hopelijk zijn we jou snel een keer op onze nieuwe blokhut voor een ander avontuur
.

Scouts

Scouts zijn een gemengde groep ruige jongens en meiden in de leeftijd van 11 tot 14 jaar die zich niet snel uit het veld laten slaan. Scouts komen iedere zaterdag middag van 13.00 uur tot 16.00 uur bij elkaar om samen hun activiteiten te doen. Scouts is de naam voor de groepen die vroeger verkenners en gidsen heette.
Wat kun je bij de scouts allemaal verwachten?
Alles, als het maar leuk is! Vaak organiseert iemand van onze leiding een programma voor ons, maar af en toe mogen wij dat ook zelf doen. We leren zo waar we allemaal rekening mee moeten houden. Pas geleden hebben we nog een keileuke kampvuuravond georganiseerd voor alle andere leden van onze groep. De programma s zijn altijd leuk om te doen. Zo moeten we vaak samen koken of tochten lopen. Ook pionieren staat bij ons al vaak op het programma. Dat moeten we ook wel goed kunnen omdat op we op kamp een eigen keuken moeten bouwen. Die moet het natuurlijk wel een week vol houden! Ook het oefenen van het koken is dan geen overbodige luxe, want ook dat moeten we dan zelf doen. Maar als scouts tegen hun leiders vertellen wat ze willen doen heeft die leiding voldoende ervaring in huis om hier iets mee te doen. Het uitgangspunt is vaak dat we dingen mee willen maken die je ergens anders niet meemaakt. Vaak zijn dat onvergetelijke ervaringen. Zo lopen we droppingen en tochten (waarbij onze staf natuurlijk een oogje in het zeil houdt) Een maal per jaar worden de nieuwe leden geinstalleerd waarmee ze er voortaan echt bij horen.
Het uniform van de scouts bestaat uit een beige blouse met de Panta Rhei das. Na de scouts gaan ze naar de explorers, die hun programma's vrijdagavond hebben.

SPELTAKKEN