Groepsweekend

Om de twee jaar organiseren we voor de gehele groep een weekend. Hieronder een verslag van het laatst gehouden groepsweekend.

Het thema van het weekend was Asterix en Obelix. Hun dorpje werd aangevallen door de Romeinen en we moesten door verschillende opdrachten meehelpen om hen te verdrijven. We hebben schilden en zwaarden gemaakt, vuur gestookt, hindernisbanen doorstaan en geoefend met kruiwagen "paarden" steek spellen. En als afsluiting een mega groot feestmaal met dikke kippenpoten, friet en een overvloed aan toverdrank. (appelsap in bierpullen).

De oudere groepen zijn natuurlijk te modern, daarom zijn voor hen de Romeinen naar ons tijdperk gehaald die ze dan moesten verslaan met een lasergame spel wat ze natuurlijk ook gelukt is.

Panta Rhei kan alles aan.

Ondanks de hete zaterdag en druilerige zondag was het weer een fantastisch weekend Op naar de volgende!

Wat doen wij allemaal?

Scouting Panta Rhei streeft er zoveel mogelijk naar om onze jeugdleden iedere week een andere programma te bieden. Vanwege deze variatie in programma aanbod is het onmogelijk om hier alles wat we doen op te noemen. De basis voor de programma's komt natuurlijk voort uit de typische scoutingactiviteiten zoals bouwen met hout en touw (pionieren), hiken (kaart en kompas tochten), koken (in de keuken of op houtvuur), kampvuur, natuurprojecten enzovoorts. In deze programma s proberen we natuurlijk altijd iets nieuws toe te voegen zodat het nooit saai wordt. Daarnaast hebben we natuurlijk programma's die gewoon leuk zijn om te doen, zoals creatieve programma's, spelletjes, quizen, buitenprogramma s en puzzeltochten. Onze vrijwillige stafleden letten er speciaal op dat de activiteiten aansluiten bij de leeftijdsgroep, maar het mag altijd wel een uitdaging zijn. Op deze manier leren onze jeugdleden hun eigen grenzen ontdekken en andere vaardigheden te ontwikkelen. Vaak op een speelse manier. Het speelse karakter van onze activiteiten zorgt ervoor dat de leden vooral plezier beleven, en op een ongedwongen volwassen kunnen worden.
Activiteiten die we met de gehele groep doen, dus niet op speltakniveau zijn onze groepsactiviteiten. Zo hebben we ieder jaar minstens een weekend met de gehele groep. Het ene jaar een groepsweekend ergens in een andere blokhut of in tenten. Het andere jaar proberen we het zo primitief mogelijk te houden, waarbij de jeugd zelf een tocht moet lopen met kaart, kompas of gps. Onderweg zijn er natuurlijk diverse opdrachten die ze samen moeten volbrengen. Tijdens deze juniorsurvival wordt nog gekookt op een kampvuur en geslapen in zelfgemaakte tentjes, de zogenaamde frietzak. Ook met kerst, pasen en ergens in de winter hebben we meestal een programma samen. Het tweede weekend van oktober staat altijd in het teken van de Jota-Joti. Meer info kun je daarover lezen in het volgende blok.

Het einde van het seizoen wordt afgesloten met een aantal dagen kamp. De bevers gaan een weekend weg, de welpen 5 dagen en de scouts, explorers en stam een week. Voor de explorers is het vaak een uitdaging om binnen het budget zo ver mogelijk weg te gaan, waarbij het buitenland tot de mogelijkheden hoort.Zo zie je maar dat er altijd wel iets leuks te doen is bij Scouting. En als je het scoutingvirus eenmaal te pakken hebt, wil je niet anders meer.

Juniorsurvival

Om de twee jaar organiseren we voor al onze leden een junior survival weekend. Dit is een redelijk primitief weekend waarin de kinderen met rugzak een vooraf uitgezette route lopen. s Avonds moeten ze hun eigen eten koken en slapen in een tentje van boerenbondzeil.(de zogenaamde frietzak) In 2016 was het dus weer tijd voor de survival. Om 9.30 uur mochten al onze leden in de geregelde bus stappen om afgezet worden op het beginpunt in Valkenswaard. Volgens sommigen is een bus ideaal omdat je dan niet zoveel hoeft te lopen, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Snel ging iedereen op weg om de uitgezette tocht te lopen, waarbij natuurlijke wel verschillende technieken gebruikt moesten worden. Als alles goed gaat kom je langs diverse punten waar iets gedaan of gekeken kan worden. Zo kregen ze bij de molen meel mee dat later nog klaargemaakt moest worden. Op de Malpie was een uitdagende post. De dommel moest overgestoken worden via een spanband en steuntouw. Vanaf de andere kant weer terug via een kabelbaan. Het leek heel simpel maar als je boven de dommel bengelt is het een heel ander verhaal. Gelukkig heeft iedereen het hier droog gehouden. Op het kampterrein in Borkel kon na een korte rusttijd begonnen worden met het opbouwen van het kamp. Dat betekende frietzakjes en tenten opzetten, hout sprokkelen en eten klaar maken. Voor de liefhebbers stond brandnetelsoep op het menu, maar natuurlijk kun je daar niet alleen op overleven dus werd er in blik een stamppotje gemaakt.

s' Morgens ging het vuur weer aan voor het ontbijt wat dit keer bestond uit tosti's en zelfgebakken brood. Natuurlijk was er tussendoor nog tijd om diverse spelen in het bos te doen. Dat het kampterrein van alle (on) gemakken was voorzien bleek wel uit de zelfgegraven Hudo. Gewoon in de natuur je behoefte doen boven een gat in de grond. Dat was lang geleden. Alles bij elkaar een heel gaaf weekend dat alleen op zondagmorgen een beetje geplaagd werd door een buitje.

Dit is waar het bij Scouting om gaat: buitenleven (en spelen)

Natuurlijk zijn al onze stafleden actief betrokken geweest bij dit weekend, maar we konden dit natuurlijk niet voor elkaar krijgen zonder de inzet van andere vrijwilligers zoals ouders en oud leden voor ondersteuning bij het vervoer, posten en koken. Zij worden dan ook zeer bedankt voor hun inzet. Het was weer onvergetelijk.

ACTIVITEITEN