Kampen en weekenden

Regelmatig organiseren we voor onze leden een weekend. We blijven dan een nachtje slapen op onze blokhut of in tenten. Het kan natuurlijk ook zijn dat we ergens anders naar toe gaan. Dat kan zijn met je eigen speltak maar soms ook met de hele groep. En als afsluiter van het seizoen gaat ieder speltak een aantal dagen op kamp. Gelukkig heb je daarna vakantie, zodat je wat kunt uitrusten.

Jota-Joti

Tijdens het derde weekend van oktober wordt bij Scouting Panta Rhei meestal meegedaan met de jaarlijkse Jota-Joti. Dit is een weekend (jamboree) waarbij contacten worden gelegd over heel de wereld met andere Scouts. Dit kan door middel van diverse radiozenders en het internet maar natuurlijk ook door bij elkaar op bezoek te gaan. Hieronder een kort verslag van wat er allemaal gedaan wordt tijdens zo'n Jota. Onze scouts hebben zaterdag een hele dag beleefd met communicatiespelen, en alles wat daar mee te maken heeft. Zo was communiceren zonder taal een uitdaging voor sommigen. Voor anderen was dit het schrijven van de naam in zelf bedachte hieroglyfen in een kleitablet. Ook konden ze ervaren hoe het is om teksten te moeten lezen die in braille waren omgezet en uitgewerkt. Een ander leuk spelonderdeel was waar  het belang van geluid duidelijk gemaakt werd. Een tekenfilm zonder geluid blijkt helemaal niet meer zo leuk te zijn. Behalve natuurlijk als je daar zelf de geluiden voor moet verzorgen ! Onvermijdelijk met de Jota-Joti is natuurlijk het werken met computers en de radiozenders. Op onze jeugd heeft deze apparatuur een gezonde aantrekkingskracht. Er werden contacten gelegd met scouts in Noorwegen en Duitsland. Verderweg kan natuurlijk ook, onze 3 zendamateurs is het gelukt om het eerste Earth-Moon-Earth (EME) siganaal te maken. Hierbij wordt de maan gebruikt om het signaal om de wereld heen te zenden, waardoor de afstanden natuurlijk alleen maar groter worden. Volgens ons is dit een echte Jota (wereld)primeur.
Om 19.00 uur was het tijd voor de Explo's en staf om zich in de strijd te werpen voor de Jota jacht. Het doel van deze jacht was om uit een klein tasje de juiste aanwijzingen te halen, en andere te negeren. Logisch gezien volgde de aanwijzingen elkaar op en zo kan de groep aan 12 letters komen. Helaas was de tijd te kort en het spel voor sommigen te moeilijk om daadwerkelijk een winnaar uit te roepen. Maar leuk en anders was het wel. Al met al een leuke activiteit voor ons allen. Mede namens onze drie zendamateurs is dit weekend weer een succes geworden. Als je nog meer bijzonders wilt lezen over de jota in Nuenen, kijk dan op www.jotanuenen.nl Foto´s vind je op onze fotopagina.

Vlooienmarkt 2023

Dit jaar op 16 en 17 september!

Niet echt een groepsactiviteit, maar wel zeer broodnodig. De jaarlijkse grote vlooienmarkt van Nuenen. In het begin van het seizoen gaan we alle deuren in Nuenen langs om spullen op te halen. Het uiteindelijk doel is natuurliijk om voldoende geld bij elkaar te krijgen om de blokhut en de groep te laten draaien. Meer dan 200 vrijwilligers zijn dan in touw met ophalen, sorteren, verkopen en regelen. We doen dit al meer dan 50 jaar, en daardoor hoeven we niet veel andere financieële actie's meer te doen. Meer informatie over de volgende vlooienmarkt kun je lezen onder het kopje actie's.

ACTIVITEITEN